Nie sposób wyliczyć zadania, które wyznaczam do wykonania, ponieważ każda osoba (i osóbka) ma inne preferencje co do sposobu pracy. Moim zadaniem jest dostosować swoje propozycje tak, by efektywnie udzielić odpowiedzi na wskazane uprzednio pytania.
Oprócz wymienionego już wywiadu, oceniam budowę anatomiczną i sprawność narządów mowy, artykulację głosek oraz występujące z nimi współruchy zmianami napięcia mięśni twarzy, szyi, barków, funkcje prymarne (odruchowe reakcje oralne, oddech, ssanie, żucie, połykanie, autostymulacje, autozabawy orofacjalne, mimika twarzy, parafunkcje), praksję oralną, prozodię mowy (rytm, melodia, akcent), fonację (sposobu tworzenia głosu), poziom rozwoju psychoruchowego: lateralizacji, sposobu konstruowania zdań i dłuższych form wypowiedzi, funkcji wzrokowych, słuchowych, lewopółkulowych, pamięci, myślenia przyczynowo-skutkowego, kategoryzacji, linearnego porządkowania elementów, powtarzania, rozumienia mowy, nazywania, postawę w czasie mówienia.